Sunday, July 10, 2011

semua pasal basikal fixie

Sekilas tentang basikal Fixie atau single gear, merancang dan membeli
Basikal Fixie identik dengan gaya minimalis, murah dan tidak ribet. Basikal Fixie tidak mempunyai brek, pedal terus berputar selama roda mengelinding. Itulah basikal yang sedang trend dikalangan muda sampai pekerja. Mengunakan basikal tidak hanya sebagai alat pengangkutan, tetapi untuk gaya hidup. Membangun Basikal Fixie boleh dibilang gampang gampang susah, urusan komponen begitu banyak dan sebahagian boleh digabungkan dengan komponen sepeda balap. Hanya basikal Fixie lebih sederhana, ibarat golongan muda dengan gaya tersendiri sehingga boleh membuat basikal sesuka hati.

Apakah ciri dari basikal Fixie.
Basikal Fixie identik dengan basikal tanpa brek, tanpa gear dinamik belakang. Semua dibuat fix, roda berputar maka pedal ikut berputar. Mengerem Basikal Fixie hanya bergantung kekuatan pedal dengan menahan laju atau menggalakkan pedal ke belakang dan dibantu dari roda depan.
Ban sepeda Fixie juga tipis, sehingga ringan ketika di genjot. dan yang lain menarik pada bahagian stang. Dimana stang atau handlebar basikal Fixie dibuat dengan tegak lurus. Minimalis disain menjadi ciri basikal single speed ini.

Bagaimana mempunyai, membangun atau membuat basikal Fixie.
Ada 2 pilihan.

Beli jadi, menjimatkan masa dan tenaga, harga bergantung hati dan budget. Pilihan ini baik untuk mereka yang belum mempunyai rangka basikal atau tidak mahu repot. Harga relatif lebih mahal, dan bahagian-bahagian umumnya lebih bermutu.
Harga basikal Fixie untuk minimum dengan komponen seadanya boleh mencapai 1.5 juta. Harga basikal Fixie yang cukup lumayan sekitar 2.5 juta atau lebih. Sedangkan harga basikal Fixie rakitan jenis generic dengan komponen cukup baik mencapai 2.5 juta - 3 juta (sudah turun 18 Januari 2011). Jenis sepeda fixie berjenama umumnya berada di atas 4 juta, bergantung bahagian yang sedang in.

Merakit atau pengubahsuaian dari sepeda bekas.
Yang ini lebih repot, tetapi ketika jadi akan memenuhi hati pemiliknya. Beli dari rangka kosong sudah banyak dijual, atau boleh memilih rangka polos dan di cat sendiri.
Boleh juga mengunakan frame sepeda balap lama. Komponen dari roda bergerak dan diganti dengan komponen basikal Fixie yang simpel. Untuk ukuran frame sepeda balap tua umumnya masih boleh digunakan, rata rata Basikal Fixie direka untuk ban 700C. Jadi bisa saja basikal jenis road bike lama memasukan hub jenis 700c yang lebih kecil. Ingin meninggalkan sejarah pada basikal, boleh juga mempertahankan bahagian stang road bike. Sisanya boleh di modifikasi.

Harga sepeda Polygon Fixie Zenith FX 2011 misalnya dijual sekitar 3.9 juta saja, dan sudah siap dipakai
Harga frame fixie polos. Mau merakit sendiri, frame termurah dan polos tanpa cat ada yang menjual dengan harga 500 ribuan jenis besi, aluminium lebih mahal, dan terus naik untuk model yang sudah di cat.

Apa keunikan dari basikal Fixie
Ini gaya basikal anda, masalah warna mengikut selera. Komponen basikal Fixie tahun ini sudah sangat banyak dan murah. Mau menganti ban dengan warna merah juga boleh, atau kuning susu juga ada, atau membuat sepeda dengan warna putih semuanya juga boleh.
Urusan frame, bila membeli frame jenis rakitan lebih seru. Beli frame polos lalu di cat sesuka hati pemiliknya.
Velg atau Rim Fixie, mempunyai beraneka model walaupun bentuknya sama bulat tetapi ada beberapa velg dibuat lebih tebal. Warnanya dari hitam dan putih sudah banyak dipasaran.
Urusan Stang Basikal Fixie juga unik. Dibuat lebih pendek sehingga boleh menyelinap di antara kesesakan kenderaan. Ingin mempertahankan stang atau handlebar basikal lama juga boleh.
Yang paling asik dengan basikal Fixie, basikal ini boleh maju mundur sesuka hati. Digenjot boleh maju atau digenjot ke belakang maka basikal akan mundur. Maklum basikal ini umumnya mengunakan gigi belakang jenis fix gear atau gear tetap.
Yang pasti, kerana mengikuti gaya minimalis. Basikal Fixie memang ringan. Rata rata beratnya tidak lebih dari 11kg, bahkan ada yang jauh lebih ringan.



Apa yang perlu dipertimbangkan dalam pengubahsuaian Frame basikal lama ke Fixie
Tidak semua frame basikal boleh dijadikan Fixie. Bila ingin merubah basikal lama menjadi Basikal Fixie ada baiknya memperhatikan penyangah roda belakang.yang ada.
Kedudukan Basikal Fixie umumnya seperti gambar dibawah ini. Kedudukan roda pada sepeda dibawah ini yang paling baik. Kerana rantai boleh ditegangkan dengan tarikan gear hub belakang.

Apakah harus mengikuti gaya Fixie yang sama.
Tidak juga. Ini basikal gaya anak muda. Basikal Fixie adalah basikal tidak. Bila mengubahsuai basikal lama, anda boleh meninggalkan sedikit sejarah basikal anda. Caranya dengan mempertahankan komponen rem, stang sepeda lama atau sadel anda. Kecuali bahagian gear seperti hub, sproket belakang dan crank dari gigi depan (bila ingin diganti). Jadi basikal Fixie adalah basikal tidak. Kecuali gear yang diubah menjadi Fix Gear atau basikal dengan single gear

Hub basikal Fixie boleh dipasang dual sprocket (Flip Flop) atau rem tromol
Spare part bahagian roda hub sepeda fixie sudah banyak jenisnya. Salah satu model hub untuk gear atau gigi belakang basikal ada yang ganda atau disebut Flip-flop hub.
Misalnya anda ingin mengunakan gaya fixie penuh, boleh dipasang sprocket / gigi belakang tetap. Ban berputar, maka pedal anda terus berputar. Bila ingin santai dan mengunakan basikal sebagai dalam bandar, roda belakang di sebalik untuk mengunakan sprocket / gigi bergerak seperti biasa. Tentunya diperlukan brek basikal bila mengunakan dual sprocket / gigi.

Model lain adalah rem tromol pada hub belakang. Mungkin tidak sepenuhnya menjadi Basikal Fixie, tetapi memudahkan seseorang merancang basikal bergaya Fixie untuk sepeda dalam kota. Rem bergantung bahagian roda belakang dengan rem tromol. Tetapi basikal tidak boleh dibuat maju mundur seperti gaya Fixie. Komponen rem tromol ini tidak banyak yang memakai, dengan alasan berat lebih berat.

Urusan Sparepart crank Fixie.
Namanya basikal golongan muda, tidak terikat dengan pengilang atau tanda. Semua suka suka, dan dikhabarkan dari mulut ke mulut atau komuniti Fixie. Hunting komponen merupakan ritual dari komuniti basikal Fixie. Salah satu sparepart yang suka anda cari seperti Crank tanda Sugino 48 gigi buatan hanya dijual 250 ribu (belum termasuk BB). Crank tersebut banyak digunakan oleh pencinta basikal Fixie. Bukan saja bagus, tetapi ringan kerana dibuat dengan bahan aluminium. Yang lain boleh mengunakan crank basikal gunung seperti produk dari Shimano alivio. Hanya bahagian ring crank dalamnya dilepas, dan hanya mengunakan ring utama saja.

Beberapa orang memilih produk crank khas yang mudah untuk fixie, selain lebih ringan, bentuknya lebih styles. Urusan crank sebaiknya melihat model frame yang digunakan. Crank basikal Fixie masih mengunakan sistem lama dengan BB Square atau penahan bujur sangkar

Warna ban sepeda fixie.
Ceritanya harus diburu, mengingati rancangan sepeda fixie akan terlihat modis, maka warna ban mengikuti warna basikal sehingga matching. Umumnya ban Basikal Fixie mengunakan ukuran saat ini seperti Road Bike (sepeda balap) atau Hyrid Bike (Basikal dalam kota) dengan velg / Rim 700c dengan ukuran ban 19 - 23 C. Harga ban Basikal Fixie bermacam macam, buatan tanpa tanda hanya puluhan ribu sahaja. Tapi untuk model berjenama terkenal boleh melampung diatas 125 ribu dari produk CST jenis Wireband.

Bahagian Rim atau Velg Basikal Fixie
Ada 2 pilihan. Pertama rim klasik dengan bentuk seperti velg sepeda biasa atau sama dengan rim basikal Hyrid bersaiz 700c. Yang sedang tren adalah velg lebar. Velg atau Rim basikal Fixie seperti gambar dibawah ini lebih dipilih.
Satu nota sahaja, untuk komponen roda basikal Fixie adalah komponen yang paling mahal dari semua basikal. Harganya mencapai 2 juta untuk roda depan dan belakang berkualiti.
Tetapi velg atau rim basikal Fixie sejenis berwarna saat ini mulai turun, harga velg Fixie hanya 200 ribuan saja.

Komponen stang Fixie
Untuk stang atau handlebar basikal Fixie tidak terlalu mahal. Banyak jenis dan termurah bermula dari 40 ribu saja jenis tanpa tanda

Rencanakan komponen menjadi sasaran Basikal Fixie anda, khususnya untuk Fixie Premium.
Sepeda fixie diciptakan untuk indah, murah, tidak repot dan bergaya anak muda. Dengan meningkatkan penguna Fixie dan trend gaya hidup. Basikal Fixie di Indonesia mulai merambah ke bahagian-bahagian premium. Sebaiknyta tidak terkejut bila melihat Crank untuk Fixie tanda Gran Compe, BC harganya mencapai 2 juta. Frame LDG lebih mahal dari basikal MTB dengan harga 6 juta. Atau Stem Fixie model TAT dengan warna chrome mencapai 900 ribu. Bahkan ban luar sepeda Fixie warna dari Gran Compe, ENE Ciclo, Open Tubuler jenis foldable harganya 400 ribu lebih.
Tentukan dari awal, apakah menginginkan Basikal Fixie biasa saja atau ingin menikmati Basikal Fixie premium. Saat ini sudah banyak kedai menjual komponen basikal Fixie. Dari kelas bawah, menengah sampai premium. Ingin Basikal Fixie boleh saja memilih jenis standard dan di berikan warna agar menarik. Ingin tampil dengan bling bling dari bahagian-bahagian, ada baiknya mempunyai kelas komponen premium

Sebelum merancang Basikal Fixie Masterpiece anda, ada baiknya memikirkan jiwa seni anda sebelum membeli komponen. Ibarat sebuah lukisan, Basikal Fixie mempunyai nilai seni dari si pemilik. Anda perlu mengunakan imaginasi dalam merancang sebuah basikal Fixie. Untuk sepeda jadi, anda boleh menambah bahagian yang relatif kos rendah. Seperti menganti warna tayar yang sesuai dengan warna frame, memberikan cat pada batang frame Fixie atau mengunakan cutting sticker sehingga tampil beda.
Tetapi untuk Fixie Premium, dimana warna komponen basikal tidak boleh diubah kecuali menukar bahagian-bahagian. Ada baiknya mengingati dahulu warna komponen apa yang akan digunakan.
Jadi pandai pandailah mengatur warna komponen yang menjadi dasar warna basikal anda. Karena warna dasar komponen basikal tidak semudah merubah warna frame atau menganti warna ban basikal.

Rem untuk basikal Fixie
Ada baiknya anda memasang rem pada basikal fixie anda. Walau sepeda fixie direka untuk kemudahan, sederhana dan tampil menarik. Saat ini kami banyak mendengar pengendara Basikal Fixie kesulitaan menghentikan laju basikal. Bahkan beberapa pengendara sepeda sering terjatuh kerana membentur bahagian samping kereta. Rem sepeda Fixie memang unik, mengunakan teknik dengan menekan pedal dengan berat badan. Ban belakang yang tipis akan berhenti seketika. Tetapi laju basikal tidak akan terhenti secara sempurna, khususnya pada kelajuan tinggi. Ada baiknya memasang rem V-brake pada roda depan sehingga menambah daya brek basikal anda.


No comments:

Post a Comment